Awel (jongerentelefoon)

BEL

Het gratis en anoniem telefoonnummer van Awel is het nummer 102.

Je kan Awel elke dag bellen van 16 uur tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen. Op woensdag en zaterdag kan je al vanaf 14u bellen. Een gesprek met Awel hoef je niet te betalen. Het is volledig gratis. Je belt helemaal anoniem met Awel. Je hoeft niet te vertellen wie je bent, jouw telefoonnummer verschijnt niet op onze telefoon en jouw gesprek met Awel komt niet op de telefoonfactuur.

 

MAIL

Wil je graag je verhaal bij ons kwijt? Dan kan je een mailtje sturen naar 

BRIEVENBUS@AWEL.BE

We doen ons best om je binnen de 3 dagen te antwoorden. Bij grote drukte kan het soms iets langer duren. 

Let op! Awel beantwoordt jouw mail op het mailadres van waaruit jij een vraag hebt gesteld. Mail je dus vanuit het mailadres van je ouders, dan verschijnt het antwoord van Awel in de mailbox van je ouders. Wil je een eigen e-mailadres dat alleen door jou gebruikt kan worden? Dat is gratis en vrij gemakkelijk. Enkele tips:

  • De bekendste e-mailplatformen zijn Outlook en Gmail (klink op de links). 
  • Kies voor 'registreren' of 'nieuw account maken' ('inloggen' gebruik je pas wanneer jouw adres al bestaat)
  • Wees voorzichtig met de keuze van je e-mailadres. Bv. blonde_stoot@... klinkt leuk maar kan een aanzet zijn tot pesterijen.
  • Kies een wachtwoord dat je goed kan onthouden, maar maak niet te gemakkelijk want dan kan je een makkelijke prooi worden voor hackers. Je computer zal meestal zelf controleren of het een sterk wachtwoord is (indien nodig voeg je nog enkele cijfers of symbolen toe). Merk op dat je je wachtwoord nooit kan lezen op je scherm, dit om pottenkijkers te misleiden. Deel jouw wachtwoord nooit met anderen! 
  • Vink aan/uit of je e-mails wil ontvangen met aanbiedingen en uitnodigingen. Wil je niet te veel automatische mails krijgen, dan vink je dit beter niet aan.
  • Lees goed de gebruiksovereenkomst en de privacyverklaring. Je moet met deze voorwaarden akkoord zijn alvorens je e-mailadres te registreren.

Veel mailplezier!

 

CHAT

Elke dag, behalve op zon- en feestdagen, kan je hier tussen 17 uur tot 22 uur chatten met een medewerker van Awel. Op woensdag en zaterdag al vanaf 16u.

Open Chat

"Al onze medewerkers zijn in gesprek"? Dat kan! Awel wordt druk bezocht door kinderen en jongeren. Het is helaas mogelijk dat Awel niet onmiddellijk antwoordt... Nog even geduld! Onze medewerkers maken zo snel als kan tijd voor jou. Je kan ook altijd een bericht indienen op ons forum of een mail sturen. Dankjewel voor je begrip en geduld!

Uitzonderlijk kan het gebeuren dat een gesprek wegens technische problemen vroegtijdig wordt afgebroken. Dit betekent niet dat we geen gesprek met je willen. Mocht je dit tegenkomen, probeer het dan zeker nog eens opnieuw. 

KLIK HIER OM TIJDENS DE OPENINGSUREN NAAR DE CHAT TE GAAN

Hoe werkt het?

  • Bij een chatgesprek praat je met een medewerker van Awel (zoals aan de telefoon maar dan via het toetsenbord van je computer).
  • De medewerkers van Awel chatten slechts met één oproeper tegelijkertijd.
  • Vooraleer je binnen kan, geef je een naam of schuilnaam in. Je kan ook kort vertellen waarover je wil chatten.
  • Bij teveel oproepen kan jou gevraagd worden om het later nog eens te proberen.

Afspraken rond chatten

Om het chatten in goede banen te leiden, vragen we jullie om volgende afspraken te respecteren:

  • Je kan bij ons terecht voor een goed gesprek. Wij proberen je op weg te zetten. Over een 'toverstokje' beschikken we echter niet. We kunnen wel - samen met jou - zoeken naar de meest aangewezen oplossing.
  • Schelden, grof taalgebruik, ... horen niet thuis op de chat!
  • Een chatgesprek duurt maximaal 1 uur zodat ook anderen de kans krijgen om te chatten.

Privacy

Als je jouw bezoek aan Awel wil verbergen voor anderen, kan je 'incognito' of 'inprivate' surfen (meestal via de instellingen rechtsboven de pagina). Lees meer over anonimiteit.