ADVIES DORPSRAAD AAN DE STAD
OMTRENT DE VERKEERSONTWIKKELING ROND DE SCHOOLOMGEVING
De dorpsraad gaat uit van volgende behoeftes:
- het verkeersarmer maken van de Pastorijstraat (geldt als prioritair)
- het behoud van een groene zone aansluitend aan de speelplaats van de school
(geldt als prioritair)
- de creatie van een korte looplijn voor de kleinsten in een verkeersarme of verkeers-
vrije zone (geldt als prioritair)
- de scheiding van de zachte weggebruikers van het autoverkeer (zoveel als mogelijk)
- de scheiden van geparkeerde voertuigen en het af-en aankomend verkeer (zoveel
als mogelijk).
Navolgend voorstel wordt ontwikkeld op basis van deze behoeftes:
1.de zone tussen de Beemdgalm en de schoolgebouwen (die nog enigszins kan worden uitgebreid) voor te behouden als zone voor kortparkeren voor de allerkleinsten (wat de opheffing impliceert van vaste parkeerplaatsen).
De kleinste kinderen worden door de ouders naar school begeleid langs het voetpad. Deze zone ligt vlak naast de school.
2.de toegang voor het zachte verkeer te behouden langs de Pastorijstraat (fietsenstalling is vlakbij voorzien).
3. een extra zone te voorzien aan de noordzijde van de oostelijke Billingenstraat (en niet achter het perceel Alliet).
Deze drop-offzone kan worden ingericht voor parkeerplaatsen waarrond een vrije strook ontstaat waar kinderen worden afgezet en kunnen uitstappen zonder begelei-ding. De kinderen nemen toegang tot de school langs de achterzijde van de school via een afzonderlijk voetpad op verkeersvrij terrein.
4. op deze drop-offzone ook parkeerplaatsen te voorzien voor alle gebruikers van de Beemdgalm, maar ook voor leerkrachten, leveranciers en personeel van de school. De zone tussen Beemdgalm en de school wordt immers opgeheven als vaste parkeer- plaats.
5. de zone tussen Beemdgalm en school in de westelijke Billingenstraat niet meer te gebruiken als parking, niet door leerkrachten en niet door de gebruikers van de Beemdgalm, maar enkel voor kortparkeren voor de allerkleinsten bij begin en einde van de schooldag.
Volgens navolgend plan:
Deze invulling lijkt ons vele voordelen te bieden.
⦁ Er ontstaan effectief gescheiden verkeersstromen zoals voorzien in het beleidsplan van de stad.
⦁ Langsheen de Pastorijstraat wordt enkel zacht verkeer toegelaten (per fiets of te voet) en geen stilstaande of geparkeerde voertuigen.
⦁ De optie ontstaat om de Pastorijstraat te versmallen en de trottoirs te verbreden (crëert een veiliger situatie voor ouders en kinderen).
⦁ De school behoudt een groene ruimte aansluitend met de speelplaats, zowel voor de jeugd als voor de schoolkinderen (érg belangrijk voor de school- beleving; dit is voor het schoolbestuur blijkbaar een topprioriteit).
Het is daarbij belangrijk om aan te geven dat een vergroening van de bestaande (verharde) speelplaats om meerdere redenen onmogelijk is.
⦁ De zone tussen Beemdgalm en school wordt een exclusieve zone voor kortparkeren voor de allerkleinsten (en daardoor veel verkeersveiliger voor de kleinste kinderen en voor de kinderen die zich verplaatsen van en naar de Beemdgalm).
Er ontstaat hierdoor meteen ook een quasi autovrije buitenschoolse omgeving (belangrijk voor de gebruikers van de Beemdgalm, en a fortiori voor de kinderopvang in de Beemdgalm).
⦁ De speelmogelijkheden voor de jeugd blijven intact (met uitbreiding naar de noordzijde van de oostelijke Billingenstraat als bespeelbare en recreatieve zone). Deze zone kan ook benut worden door de schoolkinderen voor buitensport-activiteiten.
- Een ecovriendelijk ingerichte drop-offzone aan de noordelijke Billingenstraat (gelegen voorbij de percelen Vanholst) biedt de mogelijkheid aan de ouders om hun kinderen af te zetten zonder uit te stappen.
- Deze zone dient, door haar ligging, ook niet meer afgeschermd te worden tijdens het weekend of op andere tijdstippen. Verder is ze als parkeerzone, buiten de schooluren, ook bruikbaar voor de gemeenschap in haar geheel.
- Onder het voetpad langs de school kan riolering worden aangelegd om het huidige rioleringsnet langsheen de Pastorijstraat te verlichten. (Dat laatste is een afzonderlijke problematiek, die daarom niet minder acuut is bij regenval en die bij de stad gekend is.)
- Voor de bewoners van de westelijke Billingenstraat ontstaat er een verschuiving van verkeer van de vrijetijdsuren naar de schooluren, wat voor hen een verlichting is.
We houden eraan te bevestigen dat bovenstaand voorstel inmiddels werd afgetoetst bij en de goedkeuring wegdraagt van alle betrokkenen: school (m.i.v. de ouder-vereniging), vzw Beemdgalm, jeugdverenigingen Chiro Sint-Lambrechts-Herk en KSA Moos Herk en kerkfabriek.
We mogen dan ook spreken van een voorstel dat unaniem gedragen wordt door de lokale gemeenschap.
Iedereen beseft immers de waarde van een definitieve en blijvende oplossing voor de verkeersstroom rond en omheen de schoolgebouwen.
De terbeschikkingstelling van de noordelijke Billingenstraat door de stad was ongetwijfeld de belangrijke motor voor een duurzame oplossing van deze problematiek, een ontwikkeling die door de gemeenschap met dankbaarheid wordt bekeken.
Mogen we u verzoeken deze overwegingen mee te nemen in de beleidsbeslis-sing die wordt voorzien.
De Dorpsraad van Sint-Lambrechts-Herk
Bert Van Hirtum
Voorzitter